W I sekcja - literackiej swoje referaty przedstawili:
- Tomasz Chachulski (Instytut Badań Literackich PAN) — Pismo św. i Pijarzy. O motywach biblijnych w poezji pijarskiej XVIII wieku
- Michał Bajer (Uniwersytet Szczeciński), Patryk Kencki (Instytut Sztuki PAN) — Twórczość dramatyczna Stanisława Konarskiego na tle repertuaru teatralnego Collegium Nobilium. Stan i perspektywy badań
- Katarzyna Kossowska (Instytut Badań Literackich PAN) — Wątki religijne w utworach dramatycznych odnowionego teatru Collegium Nobilium na przykładzie tragedii Otto i Epaminondas Stanisława Konarskiego
- Paweł Zając OMI (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) — Rzymskie spojrzenia na Stanisława Konarskiego po 1764 r.
- Ryszard Mączyński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) — Jak Stanisław Konarski o względy możnych zabiegał, czyli trzy listy do generała Eustachego Potockiego
- Bożena Mazurkowa (Uniwersytet Śląski) – Literacka rama wydawnicza i odsłony portretu Konstancji ze Słuszków Denhoffowej w kunsztownym druku funeralnym
- Roman Dąbrowski (Uniwersytet Jagielloński) ‒ O twórczości poetyckiej Urbana Szostowicza
- Regina Jakubenas (Centrum Polonistyczne Uniwersytetu Wileńskiego) Polskojęzyczna poezja pijarów wileńskich w II połowie XVIII wieku. Autorzy i adresaci
- Magdalena Ślusarska (Instytut Badań Literackich PAN) ‒ Kaznodziejstwo pijarów prowincji litewskiej. Wkład do kultury religijnej i politycznej XVIII wieku
- Asta Vaškelienė (Instytut Literatury Litewskiej i Folkloru) – Poetyka i retoryka w litewskim szkolnictwie pijarskim XVIII wieku
- Konstanty Pilawa (Akademia Ignatianum w Krakowie) – Filozofia polityki oświeconego sarmatyzmu
- Jarosław Michalski (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) — Takt pedagogiczny w myśli Stanisława Konarskiego
- Krzysztof Koehler (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) — Staropolska myśl polityczna w refleksji Stanisława Konarskiego. Kilka uwag
- Edyta Wolter (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) — Wychowanie do postaw obywatelskich w koncepcji Stanisława Konarskiego (jako antecedencja kształtowania postaw w kulturze ponowoczesnej
- Martyna Deszczyńska (Biblioteka Narodowa) — Autorzy z kręgu pijarskiego wobec zjawiska kontroświecenia na przełomie XVIII i XIX w.
- Katarzyna Semrau, Artur Bracki (Uniwersytet Gdański) ‒ Rola teatru pijarskiego w systemie oświaty Rzeczypospolitej Obojga Narodów – wybrane aspekty
Natomiast w II sekcji wystąpili:
- Barbara Techmańska (Uniwersytet Wrocławski) — Stanisław Konarski jako patron szkół
- Dorota Żołądź-Strzelczyk (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) — „Nauczyciel uprzejmy, grzeczny, wykształcony, roztropny” w świetle źródeł pijarskich
- Anna Włoch (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie) — Ks. Wojciech Anzelm Szweykowski – pionier polskiej komparatystyki edukacyjnej i jego praca: Uwagi nad wyższymi szkołami polskimi w porównaniu do niemieckich (1818)
- Janina Kamińska (Uniwersytet Warszawski) — Pijarzy wśród profesorów Szkoły Głównej Wielkiego Księstwa Litewskiego
- Ewa Ziółek (Katolicki Uniwersytet Lubelski św. Jana Pawła II) — „Księża Pijarzy użyteczni bardzo krajowi…” Władze Księstwa Warszawskiego wobec Zgromadzenia Pijarów
- Katarzyna Dormus (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie) — Kobiece inicjatywy edukacyjne w XVIII wieku
- Domininkas Burba (Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie) — Sprawy pijarów w sądach grodzkich i ziemskich powiatu wileńskiego w XVIII wieku
- Jacek Kulbaka (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie) — Jakuba Falkowskiego zasługi na niwie kształcenia specjalnego
- Tatsiana Zablotskaya (Biblioteka Narodowa w Mińsku) — Ludwik Brennet — założyciel apteki przy klasztorze pijarów w Szczuczynie
- Ewa Baran-Barnaś (Uniwersytet Rzeszowski) — Ks. Stanisław Konarski (1700-1773) nauczyciel w Collegium Ressoviense
- Ramunė Šmigelskytė-Stukienė (Muzeum Narodowe – Pałac Wielkich Książąt Litewskich; Instytut Historii Litwy) — Odzyskać utracone: historiografia litewska o reformie ks. Stanisława Konarskiego i innych reformach oświatowych XVIII wieku
- Agnieszka Szmerek (Archiwum Polskiej Prowincji Zakonu Pijarów w Krakowie) – Non totus recessit a nobis
- Dariusz Szewczuk (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) — Pijarzy na kartach polskich podręczników
- Kamil Michaluk (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) — Ks. Antoni Popławski jako ekonomista
- Joanna Bugajska-Więcławska (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) — Tezy o polityce międzynarodowej ks. Stanisława Konarskiego. Współczesne odniesienia
- Mariusz Ausz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) — Stanisław Konarski o nauczycielach — postulaty wciąż aktualne?
Fot. Joanna Czekaj